La
tasca de formar a altres persones és un camí complex i canviant per al qual cal
comptar amb estratègies i recursos útils. Després de la formació inicial,
formadors i docents necessiten continuar formant-se per ampliar els seus
coneixements i fer front als nous reptes que se li plantejaran.
La
importància de la formació continua
La formació docent és un procés permanent que
hauria d’acompanyar als professionals durant tota la seva vida professional. La
Llei d’Educació Nacional en el seu article 71 reconeix que la formació docent
inicial té l’objectiu de preparar als professionals que volen esdevenir docents
perquè siguin capaços d’ensenyar, generar i transmetre els coneixements i
valors necessaris per a la formació integral de les persones. Aquesta tasca tan
important té per objectiu donar autonomia professional a cadascun dels membres
de la societat i oferir-los-hi, en igualtat de condicions, totes aquelles eines
que els permetran desenvolupar-se en societat i en l’àmbit professional que
hagin escollit. Després d’aquest procés formatiu, els docents participaran en
el que s’anomena “formació docent continua”, la qual es compon d’un conjunt
d’estratègies que els ajudaran a desenvolupar-se professionalment, ampliar i
renovar els seus coneixements i adaptar-se a les noves necessitats de la
societat.
Un
context canviant, noves necessitats de formació
La majoria de professionals de la docència
coincideixen en la importància de la formació continua. Una tasca docent en un
món cada vegada més complex és encara més necessària, més quan moltes famílies
deleguen gairebé totes les responsabilitats a l’escola. Per tal de fer front a
aquestes demandes, tan difícils com diverses, cal que els docents estiguin
adequadament formats i comptin amb totes aquelles eines que els permetran
col·laborar en el correcte desenvolupament dels alumnes.
La gestió a l’escola cada cop és més complexa
per als docents, que no només han d’encarregar-se de transmetre els
coneixements preceptius, sinó que també han d’educar en valors i preparar als
alumnes per als diferents contextos als quals s’hauran d’enfrontar: la vida
social, la familiar, la professional… Sobre això cal afegir-hi els programes
d’educació per la salut, educació vial, educació sexual, educació per la
ciutadania, etcètera, i s’han d’adaptar a les noves realitats tecnològiques,
que no són poques i que avancen a una velocitat de vertigen.
A la classe, a més, els docents han d’acomodar
la seva tasca a les diferents realitats socials: alumnes amb bases socials i
problemàtiques desiguals i situacions familiars d’allò més heterogènies. A més,
amb el fenomen de la immigració, han d’afrontar la formació d’alumnes
procedents d’altres països, educats en diferents llengües o que no han estat
mai escolaritzats.

Educar
els valors
Dins la tasca de la docència hi trobem
inclosa l’educació en valors. La igualtat, la solidaritat, la pau o el respecte
són valors que un docent hauria de tenir sòlidament assentats. La sensatesa és
clau per a qualsevol docent, atès que li permetrà poder transmetre als seus
alumnes l’educació en valors que correspon. Lamentablement, les persones que
accedeixen a la docència ho fan molt aviat, a partir dels 22 anys, moment en el
qual al docent encara li queden moltes coses per aprendre. Heus aquí la
importància de la formació permanent.
Les diferents escoles de formació que avui
ofereixen cursos per formar als formadors ja tenen l’objectiu d’ajudar als
docents a desenvolupar tècniques que facilitin la comunicació, que els permetin
conèixer i identificar les capacitats bàsiques personals, així com saber
resoldre correctament els conflictes que de manera inevitable sorgeixen en el
camí de l’aprenentatge i en la vida a l’aula. Gestionar bé les persones és clau
per aconseguir que aprenguin d’una manera activa tot allò que volem transmetre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario