Les conductes agressives
a l’aula acostumen a ser la resposta a un conflicte. Es poden manifestar en
forma d’actes violents o verbals i poden derivar de problemes o dificultats evidents
per a la relació social. Però, com podem detectar aquestes conductes a l’aula?
I com podem gestionar-les?
Quan
parlem de conductes agressives ens referim a qualsevol manifestació que pugui
produir algun dany a una persona o un objecte. No obstant això, a banda de
l’agressivitat física, també es poden produir danys psíquics. Com
a docents ens cal intervenir.
Què entenem per conductes agressives?
Les
conductes agressives es materialitzen en l’acció de produir danys, ja siguin
psíquics o físics, sobre les persones o les coses. Normalment, aquests
comportaments en infants i adolescents es manifesten de manera directa a través
d’agressions (puntades, empentes, crits, mossegades…) o insults.
Lamentablement, es tracta de comportaments relativament comuns que cal detectar
i que com a docents necessitarem gestionar. El fet que alguns alumnes tinguin
més o menys tendència a l’agressivitat és l’herència rebuda del seu entorn
familiar. Així, ja de bebè, el nen canalitzarà els impulsos dels seus
progenitors. Factors com l’afecte o la protecció són essencials per a la
construcció de la seva personalitat. En canvi, dels conflictes i de la manca
d’atenció se’n poden derivar sentiments de frustració i conductes que a voltes
podríem qualificar d’agressives.
L’agressivitat i la
família
Com
dèiem, el patró familiar vivencial de l’alumne és clau per al seu
desenvolupament. Malgrat que l’escola té un paper importantíssim en l’educació
de l’infant, la família esdevé sempre el model a seguir quant a disciplina i
comportament. Així doncs, el model familiar d’un pare, per exemple, que sigui
poc exigent, practiqui el càstig mitjançant l’agressió física o l’amenaça pot
fomentar, sens dubte, conductes agressives en l’infant. A tot això cal
afegir-hi les característiques de la relació entre els diferents membres de la
família, l’entorn sociocultural en què es mou i la manca d’estratègia verbal,
que no li permetrà dialogar amb els altres i resoldre aquells conflictes en què
es pugui trobar en la seva participació com a individu en la societat.
La gestió de
l’agressivitat a l’aula
Idealment,
quan un conflicte ha derivat en una conducta agressiva a l’aula, cal posar fil
a l’agulla. Malgrat és d’allò més necessari estudiar a fons cada cas concret,
la reducció de conductes agressives es pot dur a terme a l’aula a través d’un
seguit d’estratègies per fomentar les habilitats socials de tot el grup. I aquí
hi té un paper fonamental l’educació emocional. Reforçar l’assertivitat i
treballar el reconeixement dels companys són les primeres vies per fomentar
totes aquelles habilitats radicalment oposades a la violència i a l’agressió
contra els altres. Pot resultar de gran utilitat practicar exercicis de
relaxació i treballar les habilitats cognitives de l’alumne participant en
debats on hagi de defensar postures totalment oposades a la seva o participar
en situacions simulades que requereixin raonament verbal per a la resolució de
conflictes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario